Monday, April 18, 2011

Kering kontang. Harini aku rasa sangat looser, malu dan kelam kabut.

*ni kisah aku harini yang buat aku rasa macam sangat bangang, dan bodoh, dan oh-sangat-malu-tebal-muka-ku.


Harini bad day haku. Pagi tadi pegi mahkamah kat Menara MSC Cyberport untuk buat file search. Pastu kena pegi kat bangunan mahkamah kat Jalan Dato’ Onn pulak. Last2, tak dapat pun apa yang nak di-dapatkan tu. Ada hasil sikit jer. Ok la, settle jugak masalah fail tu.

Masa tu minyak kete dah blink2 dah. Ok, bukan harini minyak tu blink2. Sebenarnya dah beberapa hari minyak dah blink2. Tapi disebabkan aku tak keluar pun hujung minggu, except for hari Ahad, tapi kat sini takde Esso atau Mobil, so aku tak isi la minyak.

Dan pagi tadi, dengan confident-nyer aku terus pegi ke mahkamah tanpa singgah ke stesen minyak dulu. Aku bajet, cukup lah minyak tu untuk pegi mahkamah. Nanti lepas settle kat mahkamah, aku pegi la isi mainyak tu.  

Lepas dah settle hal kat mahkamah Jalan Dato’ Onn, aku pun start la kete nak pegi isi minyak kat Jalan Yahya Awal. Sekali enjin hidup kejap jer, pastu mati. Alamak, betul ke nih. Aku dah macam boleh agak. Aku hidupkan lagi, tapi dia mati balik. Aku hidupkan lagi….sah!! memang minyak dah kering kontang!!!






Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~~~

Camane nih??????

Dalam hati berbicara (cehhh), OMG! I CAN’T BELIEVE THIS IS HAPPENING TO ME!!!!

*kecek mat salleh pulokkk~


Jarak mahkamah Jalan Dato' Onn ngan Esso kat Jalan Yahya Awal tu tak sampai 2 kilometer jer kot. Nape la nasib aku malang sangat nih. Rasa macam looser sangat. Tak boleh ker sabar sikit tangki minyak nih, lagi 2 kilometer jer. T_T

Aduhhhh~ ni kali pertama aku berdepan ngan situasi camni. Tak tau nak buat camane. Memang lah aku zero knowledge kalau bab2 kete nih. Pastu rasa blur, tak tau nak mintak tolong sape. Nak mintak tolong kat manusia yang lalu lalang kat situ ke? Ishhh…malu la den.


 Kalau boleh camni, kan senang. ;D



Nak mintak tolong Encik Kuneng? Dia kan jauhhhhh....wuwuwuwuwuuwwuuuuuuu~~ T_T


Pastu SMS Encik Kuneng. Rasa macam lambat plak dia nih reply.

Nak call colleague aku, tapi tetiba teringat kredit dah tinggal 25cent (ni la keburukan kalau pakai prepaid). Terus pegi kat kedai runcit kat bangunan JOTIC (Johor Tourism Information Centre), sebab nak beli topup. Hampeh, topup Celcom takde plak. Siot tol….time aku emergency, time ni la takde kredit la, takde topup la.

SMS lagi Encik Kuneng, mengadu nasib diri yang malang & takde kredit nih. 

Rasa buntu jap. Pastu rasa macam BODOH YANG AMAT. Sebab terlalu cuai. Dan over-confident yang macam bangang, sampai minyak boleh kering kontang camtu.

Haaa~ tetiba teringat kat sorang Chambering student firma aku yang tengah serve kat Legal Aid Centre (kat bangunan Mahkamah Sesyen). Terus pegi mendapatkan beliau, dan meminta pertolongan beliau. Dia gelak2 jer bila aku kelam kabut. Takpe2. Gelak la, aku redha. Tapi kena carik botol air mineral la pulak. Bukan 1, tapi 2 botol yang 1.5 liter tu. Sebab budak2 chambering kat Legal Aid Centre tu cakap, maybe tak cukup kalau 1 botol minyak jer. Haihhh~ nasib baik jumpa jugak.

Pastu Chambering student tadi bawak pegi Esso kat Jalan Yahya Awal. Perghhh~ kemain malu lagi haku masa tu, sebab beli minyak pakai botol air mineral. Nasib baik pakcik pekerja stesen minyak tu ade.

Aku : pakcik, boleh tak isi kan minyak dalam botol nih?

Pakcik : boleh2...

Pastu ade la sorang cik abang kat sebelah kete aku tuh sengeh2 jer tengok aku tengah tunggu pakcik stesen minyak tu isi minyak dalam botol. Punyer lah tebal muka aku.

Disebabkan nak cover malu, aku dengan selambernyer tersengih macam kerang busuk kat dia (haaa…kau ingat senang ke haku nak balas senyuman kaum lelaki, lebih2 lagi yang aku tak kenal? dah kira bertuah la kau nih. kahkahkahh~), dan kemudian aku cakap : minyak habis tadi, dah kering kontang.

Cehh..confident jer aku cakap kat mamat tu, walaupun dia tak tanye. Pedulik hape aku. Aku tau dia tersengih sebab tengok aku beli minyak dalam botol mineral.

Pastu dia tanya (sambil tersengih tak abes2) : habis minyak kat mana?

Aku jawab : kat JOTIC tu jer.

Pastu kawan dia datang kat kete diorang, & aku perasan la si mamat ni cakap something kat kawan dia. Pastu kawan dia pun tengok aku & tersengih2 jugak. Perghhh~ gelakkan aku la tu. Sampaikan kitorang nak blah dari stesen minyak tu pun dia asyik duk pandang2 jer. Apehalllll kauuuuu????




Pastu Encik Kuneng call. Eh2, tak perasan pulakk dia dah reply SMS aku & suruh aku cari botol mineral & pegi beli minyak kat stesen minyak, isi dalam botol tu. Takpe, memang saya tengah buat pun time tu. Siap transfer kredit kat aku tadi. Duk kalut punyer pasal, tak perasan semua tu. Huhu~  TQ yer yunkkk~ ;p


Then kitorang pegi balik kat kete aku, dan masukkan minyak dalam tangki. Tapi kena buat corong. Nasib baik ada kertas yang agak keras dalam dashboard kete aku nih. Kreatif jugak budak Chambering aku nih. ;D 
 
Masa nak tuang minyak tu, aku agak cuak jugak. Takot meletup lah, hape lah. Pehhh~ tinggi sungguh imaginasi aku masa tu. Pastu terus pegi Esso balik & isi minyak penuh2. -.-'


Aku tak tau la nape aku rasa malu yang amat bila beli minyak isi dalam botol. Bukannye tak pernah dibaut orang. Mungkin tak sesuai kot pompuan buat camtu. Takpe, dah emergency, nak buat camane. Tak boleh dielakkan dah. 

Memang aku dah serik dah. Tobat dah. Pasni kalau minyak dah2 blink2, confirm lah aku terus jer pegi isi minyak. Paling koman pun takkan selamba badak drive kete jauh2 cenggitu, sedangkan minyak dah blink2, mintak di isi tangki beliau. T_T  

Memang betul2 pengajaran lah kejadian tengahari tadi. Tapi aku bersyukur jugak la sebab habis minyak time aku tengah parking. Kalau time tu kete tengah bergerak kat jalan raya, dan tiba2 pulak mati tengah2 jalan, camane? Then buat jalan jem? Aku nak mintak tolong sape? Sape yang nak tolong tolakkan kete tu kat tepi jalan? Aku yang lemah ni ke? Tolak kete sorong aku larat la. Dan camana nak dapatkan bantuan dengan kredit seciput 25cent tu jer??? 

Perghhh~ takleh bayangkan camane kalau itu semua berlaku.


Tapi takpe la, kita belajar dari pengalaman. Kalau benda ni tak berlaku harini, aku tak rasa la pengalaman nih, dan kalau terjadi benda ni di masa depan tanpa pengalaman harini, confirm lah aku tak tau nak buat ape. Dan sangat bernasib baik jugak sebab kebetulan ada si Chambering student nih kat  mahkamah Jalan Dato' Onn. Kalau firt time kena, pastu takde orang yang boleh tolong......giler lah...mintak dijauhkan lah.......


Ok bye. Panjang pulakk aku merepek.


.

No comments: