Sunday, January 27, 2013

kenapa mandi masih pakai tudung?

Salam pagi Ahad! 

Harini kita masih ceria2. Sebab esok tak perlu Monday blues. Tapi lusa? Tuesday blues kot? Hewheww~ 

Beberapa hari lepas aku ada post gambar aku tengah berendam kat water theme park kat Lotus Desaru. *okeh, yang tu untuk Part 2 aku post entri tu esok yer. ;p 

Then ada sorang kawan aku tanya =======>>>>> 








"kenapa mandi masih pakai tudung?"

Aku agak culas nak jawab soalan tu. Sebabnya, pertama, sebab soalan tu datang dari kawan berbangsa Chinese beragama Buddha. Kalau aku jawab simple jer, takut nanti dia tak faham. Yerlah, mana la dia tahu bab2 agama Islam ni, especially kewajipan menutup aurat. 

Kedua, kalau aku explain panjang2 bab agama ni, kang ada yang kata aku poyo pulak. Sedangkan diri sendiri pun tak sempurna dalam menutup aurat. Kenapa aku cakap camtu? Sebab jawapan untuk soalan tu mestilah untuk menutup aurat, kan. 

So aku jawab se-simple yang mungkin jer.



Hopefully kawan aku tu faham la.



Memang la kalau kita cakap jer "nak mandi", confirm tak payah pakai tudung. Itu secara general, kalau dalam bilik air sendiri lah. Tapi tengok keadaan jugak. Kalau kat tempat orang ramai, which is ada orang yang bukan muhrim, of course aurat is aurat.

And yes, i know menutup aurat bukan sekadar menutup rambut jer. Aku sendiri pun tak sempurna dalam menutup aurat ni. Semua orang tak perfect (kecuali nabi dan Rasul-Nya) dan semua orang boleh berubah. InsyaAllah...

Bercakap pasal mandi kat pool ni, kalau pegi bercuti and villa korang ada private pool, yang tu lagi la best. *ok, berangan jap. tunggu duit berkoyan2 jatuh ke riba baru boleh bercuti kat villa camtu. -.- But sape cakap tak boleh? InsyaAllah one day.... ;) 

Okay thats all.

Thanks for reading.



.

1 comment:

cha said...

jawapan u tu ringkas dan padat rasa dia boleh faham kot :)